web analytics

Competentie Luisteren

Definitie van de competentie Luisteren TMA®: Verbale en non-verbale boodschappen op kunnen nemen en begrijpen, doorvragen bij onduidelijkheden.

Ontwikkelen van de competentie Luisteren.

De competentie Luisteren koppelen aan gedrag

Uw organisatie of uzelf heeft gekozen voor de competenties bij een functie. Om te voorkomen dat een competentie een loos begrip wordt, heeft Jongkind Training & Coaching voor elke competentie gedragsvoorbeelden verzameld. U maakt de competentie Luisteren specifiek voor de functie op gedragsniveau door een keuze te maken uit onderstaande gedragsvoorbeelden. Naar wens kunt u zelf gedragsvoorbeelden toevoegen. Wij adviseren tussen 3 en 7 gedragsvoorbeelden per competentie te selecteren.  Meer lezen over het (verder) ontwikkelen van de competentie Luisteren.

Gedragsvoorbeelden bij de competentie Luisteren

Hieronder ziet u een aantal gedragsvoorbeelden van de competentie Luisteren op algemeen, operationeel, tactisch en strategisch niveau:

0. Algemene gedragsvoorbeelden voor de competentie Luisteren:

  • Is geduldig en laat de ander uitpraten.
  • Toont daadwerkelijke, oprechte interesse.

1. Operationele gedragsvoorbeelden voor de competentie Luisteren:

  • Laat via lichaamstaal en oogcontact merken naar de ander te luisteren.
  • Vat hetgeen de ander vertelt in eigen bewoordingen samen.

2. Tactische gedragsvoorbeelden voor de competentie Luisteren:

  • Gaat in op de meer verborgen en onduidelijke hints en opmerkingen van de ander.
  • Luistert tussen de regels door.

3. Strategische gedragsvoorbeelden voor de competentie Luisteren:

  • Anticipeert op basis van de verstrekte informatie op hetgeen de ander later nog naar voren zal brengen.
  • Sluit aan bij het niveau, de achtergrond en de ervaringswereld van de gesprekspartner.

Meer informatie over de competentie Luisteren

Jongkind Training & Coaching heeft voor de competentie Luisteren naast de definitie en gedragsvoorbeelden de volgende handige informatie beschikbaar:

  • nog meer voorbeelden van gedrag bij Luisteren naast de hierboven genoemde gedragsvoorbeelden 
  • een indicatie per medewerker op de ontwikkelbaarheid van de competentie Luisteren op basis van de TMA® Drijfveren
  • interviewvragen bij de competentie Luisteren met de START-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Terugblik)
  • ontwikkelactiviteiten op de competentie Luisteren voor de medewerker 
  • coachingsadviezen op Luisteren voor de coach of leidinggevende

Alle veelgebruikte competenties (meer dan 50) op een rij staan in het competentieoverzicht.

Ontwikkelen van de competentie Luisteren

Jongkind Training & Coaching biedt een breed scala aan van trainingen en coachings. Voor het ontwikkelen van de competentie Luisteren verwijzen wij u graag naar:

Meer weten?

Jongkind Training & Coaching ondersteunt u graag bij het effectief invoeren van competentiemanagement. Neem contact op voor meer informatie over de competentie Luisteren of bekijk de uitleg over competentiemanagement.