Belang van training BOT-leden

Stel, er doet zich een ernstig ongeval of een agressie-incident voor in uw organisatie. Het BedrijfsOpvangTeam verergert de situatie, omdat ze niet in staat zijn juist te handelen. De gevolgen voor de slachtoffers, de leden van het team en de organisatie zijn niet te overzien. Jongkind Training & Coaching heeft daarom speciaal de 'BOT-training' ontwikkeld zodat uw BOT-leden op een professionele wijze collegiale ondersteuning bieden aan gedupeerden. 

BOT training collegiale opvang Training bedrijfsopvangteam Jongkind Training Coaching

Incompany 'BOT-training'

In onze incompany 'BOT-training' leren de teamleden hoe ze emoties van een collega opvangen na een schokkende gebeurtenis. Het team oefent met aanvullende vaardigheden en leert verschillende BOT-gesprekken in verschillende stadia te voeren. De teamleden weten na afloop wanneer ze moeten doorverwijzen en hoe ze ook goed voor zichzelf zorgen. Jongkind Training & Coaching zorgt ervoor dat de incompany training altijd aansluit bij uw specifieke situatie.

Uitgangspunten bij de Training BedrijfsOpvangTeam

Wij hanteren de volgende uitgangspunten bij de Training BedrijfsOpvangTeam:

  • Het BedrijfsOpvangTeam draagt bij aan een veilig, gezond en prettig werkklimaat.
  • Een BOT-lid is een collega voor een collega, dus geen vervanging van professionele zorg.
  • BOT-gesprekken zijn vertrouwelijk.
  • Een BOT-lid ondersteunt geen collega’s bij een incident waar deze zelf bij betrokken is.
  • Het thema is werkgerelateerd en is er voor iedere collega die behoefte heeft aan ondersteuning.
  • BOT-leden gaan uit van de eigen herstelmogelijkheden en veerkracht van het individu.
  • Elk BOT-lid is en blijft opgeleid en geoefend en de werkgever faciliteert dit.

Competenties 'BOT-training'

In de 'BOT-training' ontwikkelen de deelnemers onder meer de competenties

  • Coachen
  • Luisteren
  • Mondelinge vaardigheid
  • Sociabiliteit

 

Resultaat 'BOT-training'

Na de maatwerk BOT-training kunnen de leden van het BedrijfsOpvangTeam collega's bij aangrijpende gebeurtenissen adequaat opvangen volgens de ‘drie gesprekken’-methode. Ze leggen daarbij goed uit welke verwerkingstaken er na een incident onderdeel zijn van het verwerkingsproces. De BOT-leden weten wanneer en naar wie ze kunnen doorverwijzen. Daarnaast waar ze op moeten letten om hun eigen grenzen goed te bewaken. Tot slot weten ze hoe zij bedrijfsopvang bekendheid geven én onder de aandacht houden in uw organisatie.

'Collegiale bedrijfsopvang' individueel ontwikkelen?

Wanneer u (of een collega) zich individueel, in plaats van met collega's, wil ontwikkelen het thema 'Collegiale bedrijfsopvang' is een 1 op 1 training of coaching een effectief alternatief. 

Nieuw BOT-team en/of nieuw BOT-lid toevoegen

Wanneer u een nieuw BOT-lid wilt werven of zelfs een heel nieuw Bedrijfsopvangteam in uw organisatie wilt oprichten is het belangrijk de juiste personen te werven/selecteren. Een veel beproefde methode hiervoor is om aan alle medewerkers (die het slachtoffer van een ingrijpend incident kunnen zijn) te vragen wie zij graag in het BOT zouden willen hebben. Vanzelfsprekend is dit geen verplichting voor degene die wordt voorgedragen, maar geeft tegelijkertijd wel duidelijkheid bij welke collega's de medewerkers een prettig en vertrouwd gevoel hebben. Daarnaast krijgen wij regelmatig de vraag welke eigenschappen en vaardigheden heeft zo'n collegiale opvanger of BOT-lid nu eigenlijk nodig? Lees het antwoord in onze veelgestelde vragen (FAQ). In onze FAQ hebben we speciaal een thema: 'Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)' opgenomen. 

Neem contact op voor:

Bekijk de andere trainingen binnen het thema 'Agressie en Bedrijfsopvang' ook voor opfris en verdiepingstrainingen of ga naar het totale trainingsoverzicht.