Training BedrijfsOpvangTeam collegiale opvang
Training Bedrijfsopvangteam: Collegiale opvang door het BedrijfsOpvangTeam (BOT). In uw organisatie komen aangrijpende gebeurtenissen voor of de kans is aanwezig dat dit gebeurt. Uw medewerkers gaan hier doorgaans goed mee om. U wilt ze bij deze heftige gebeurtenissen graag collegiale ondersteuning (peer support) bieden. U heeft daarom een BedrijfsOpvangTeam opgericht of u wil er één oprichten. Een goed functionerend BOT voorkomt langdurig ziekteverzuim en geeft ruimte aan het welzijn van de medewerkers. Lees hieronder meer over onze training Bedrijfsopvangteam / BOT-training.
Belang van training BOT-leden
Stel, er doet zich een ernstig ongeval of een agressie-incident voor in uw organisatie. Het BedrijfsOpvangTeam verergert de situatie, omdat ze niet in staat zijn juist te handelen. De gevolgen voor de slachtoffers, de leden van het team en de organisatie zijn niet te overzien. Jongkind Training & Coaching heeft daarom speciaal de 'BOT-training' ontwikkeld zodat uw BOT-leden op een professionele wijze collegiale ondersteuning bieden aan gedupeerden.
Incompany 'BOT-training'
In onze incompany 'BOT-training' leren de teamleden hoe ze emoties van een collega opvangen na een schokkende gebeurtenis. Het team oefent met aanvullende vaardigheden en leert verschillende BOT-gesprekken in verschillende stadia te voeren. De teamleden weten na afloop wanneer ze moeten doorverwijzen en hoe ze ook goed voor zichzelf zorgen. Jongkind Training & Coaching zorgt ervoor dat de incompany training altijd aansluit bij uw specifieke situatie.
Uitgangspunten bij de Training BedrijfsOpvangTeam
Wij hanteren de volgende uitgangspunten bij de Training BedrijfsOpvangTeam:
- Het BedrijfsOpvangTeam draagt bij aan een veilig, gezond en prettig werkklimaat.
- Een BOT-lid is een collega voor een collega, dus geen vervanging van professionele zorg.
- BOT-gesprekken zijn vertrouwelijk.
- Een BOT-lid ondersteunt geen collega’s bij een incident waar deze zelf bij betrokken is.
- Het thema is werkgerelateerd en is er voor iedere collega die behoefte heeft aan ondersteuning.
- BOT-leden gaan uit van de eigen herstelmogelijkheden en veerkracht van het individu.
- Elk BOT-lid is en blijft opgeleid en geoefend en de werkgever faciliteert dit.
Competenties 'BOT-training'
In de 'BOT-training' ontwikkelen de deelnemers onder meer de competenties:
- Coachen
- Luisteren
- Mondelinge vaardigheid
- Sociabiliteit
Mij spreekt aan: ervaringen, analyse of het BOT is of niet, verschillende fases, verwerking. Een op maat gemaakte training. Theorie is prettig als onderbouwing, maar ik ga ook af op mijn intuitie. Was een fijne dag, laagdrempelig, veel kennis en ervaring aanwezig. Ik heb praktische handvatten gekregen voor het voeren van BOT gesprekken. De trainer staat erg open voor vragen en uitleg. Aanrader omdat het praktisch en flexibel is. Meer kennis en vaardigheden opgedaan, trainer speelt in op de behoefte. Sluit goed aan op de praktijk. Veel duidelijke en bruikbare informatie gekregen over werking BOT opvangteam. De trainer was duidelijk, met erg goede acteur. Helder en duidelijke training, leerzaam. Kennis en vaardigheden opgedaan, gesprekstechnieken geleerd, kunnen leren van anderen. Vriendeljke trainer, aansluiten bij behoefte en goede tips. Training is leerzaam en er is mogelijkheid tot oefenen. Het werd mij duidelijker wat de verschillende rollen zijn binnen de organisatie mbt BOT, het doel van BOT teams. Prima inhoudelijke training. Veel tijd en ruimte om persoonlijke leerdoelen te bespreken. Met een kleine groep krijg je veel individuele aandacht, rollenspel sprak mij het meest aan. op een rustige wijze en met respect voor iedereen werd de BOT training verzorgt. Ik ga zo goed mogelijk voorbereid het gesprek in Mijn resultaat is dat ik veel inzichten mbt de gespreksvoering heb gekregen bij het opvangen van collega's, deze bevestigen hetgeen ik uitstraal. Ik wil meer leren over het luisteren en aansluiten. Samen opvangen is nodig, omdat men niet alles alleen hoeft te doorlopen. Beter inzicht gekregen in de doelen van BOT-gesprekken en bijbehorende gesprekstechnieken. Rollenspellen zijn heel helpend. Fijne sfeer, veel kennis en goede wisselwerking onderling. Mijn doel: diepgaande gesprekken voeren, evalueren met alle BOT medewerkers (elke 3 maanden). De trainer was duidelijk ervaren in het geven van de trainingn, kennis en informatief. Training bevat theorie en interactieve onderdelen. Mij sprak vooral het doen van de oefeningen op de 2e dag aan. Mooi om te zien hoe het gevraagde in de praktijk wordt gerealiseerd. Inzicht gekregen in wat een BOT gesprek precies is en wat het doel is. De 1e stap om echt een BOT gesprek te doen is gezet. Bekwame en ervaren docent. Ik leerde een nieuwe manier van gespreksvoering. De training gaf inzicht in wat je niet moet doen na een incident. Ik realiseer me dat dit echt een ander type gesprek is dan een hulpverleningsgesprek. We zijn hier nog niet goed genoeg in (BOT), teveel overnemen. Ik heb geleerd de juiste vragen te stellen zonder mijn eigen mening in te vullen. Mij spreekt aan het oefenen van gesprekken, daardoor worden de doelen sneller helder. Training is echt een toevoeging en verrijking. De training werd met kennis van zaken gebracht, persoonsgericht, flexibel, open, structuur gevend. Duidelijke handvatten om aan de slag te gaan als BOT-ter. Ik durf het gesprek met collega na incident aan te gaan. Nooit gedacht dat ik zou oefenen met een acteur. Duidelijk en leerzaam. Ik voelde mij veilig, het is heel informeel. De training is laagdrempelig, ik weet nu wat mijn rol hierin is. Helder en duidelijk. Ruimte om alles bespreekbaar te maken Het is best intensief maar erg waardevol. Ik kan hier zeker mee verder. In korte tijd krijg je zeer veel mee. Trainers weten waar ze het over hebben. Ik wil een goed, veilig en betrouwbaar BOT team vormen. Dankjewel Martijn en Chris. Ik ga met een goed gevoel de deur uit, heb genoeg handvaten gekregen. Training sluit volledig aan op de praktijk. Om PTSS te helpen voorkomen. Het geleerde gespreksmodel sprak me aan. Ik kan beter gepaste steun bieden aan collega’s. Ik wil de info uit de training goed laten landen en kunnen toepassen. De training sluit aan op de praktijk. Het rollenspel is niet mijn favoriet maar wel veel van geleerd. Tijdens de BOT training veel gesprekstechnieken geleerd. Wanneer zeg je wat. Van zowel trainer als acteur veel kennis opgedaan en technieken geleerd. Ik raad deze training aan om de professionaliteit. De training was een goede start voor een nieuw Bot team. De trainers waren goed op elkaar ingespeeld. De training was duidelijk en had een goede opbouw. Het stappenplan/tijdpad sprak me het meest aan. Tijdens de training ben ik me bewust geworden van de belangrijkste dingen binnen BOT gesprek. Ik raad deze training aan omdat het je heel duidelijk laat voelen wat invloed is van eigen gedrag en woorden in gesprek. Heel interessant! Tijdens de training inzichten gekregen in wat ik beter kan doen. Trainer gaf goede feedback, rollenspel was interessant en blijft boeien. Het was een fijne, duidelijke training. Tijdens training meer achtergrond gekregen over hoe collega's opgevangen kunnen worden. De training was praktisch, inhoudelijk en er was ruimte voor eigen inbreng. Bruikbare tools gekregen en geleerd hoe toe te passen. Het laat het belang inzien van hoe belangrijk opvang is na een traumatische ervaring. De trainers vullen elkaar goed aan. De training is zinvol en goed voor de bedrijfscultuur Goede uitleg van de theorie en op een fijne wijze in de praktijk gebracht. Direct een vertrouwd gevoel. Ik raad deze training aan om de manier van insteken. Rollenspel kan nog wel eens ongemakkelijk zijn. Dit keer helemaal niet. Ik raad deze training aan anderen aan vanwege de bewustwording, het belang van “zorg en aandacht”. Erkenning voor de beleving achter al die zorg en het handelen. Mooie wisselwerking tussen trainer Martijn en acteur Chris. Veilige omgeving om de mist in te gaan maar ook bruikbare feedback. Weer alles op een rij gezet i.v.m. opvang na schokkende gebeurtenis. Korte bewustwording, goede opstap, goede theorie. Tijdens de training meer info gekregen over doel en invulling BOT. Toegang tot de trainers is laagdrempelig. Ik raad deze training aan anderen aan door de meerwaarde die dit heeft voor je directe collega. Ik weet nu de punten die belangrijk zijn die ik wel of niet moet aankaarten tijdens BOTgesprekken. Duidelijk, goede uitleg, diepgang. Ik raad deze training aan om begrip voor elkaar te laten tonen zodat reacties goed begrepen kunnen worden. Aangereikte kennis gelijk toepassen in rollenspel. Met humor zaken benoemen, kennis van zaken, duidelijk in wat en hoe training uit te voeren, gaat inspelen op interactie, team. Goede theorie, goede uitleg, goede trainers, goed naslagwerk, goede balans theorie en oefeningen, ruimte voor vragen. Duidelijk inzicht gekregen wat er van mij als BOT-trainer wordt verwacht. Top training, goede heldere uitleg. Goed voor organisaties om BOT trainers in te zetten. Duidelijke uitleg, veel info. Veel oefenmateriaal. Fijne training! Goede bewustwording van hoe BOT techniek ingezet kan worden. Trainers hadden een open houding, waren vriendelijk en bewust. Ik raad deze training aan voor verdieping voor opstarten van BOT. Trainers zijn prettig in de omgang. Fijn om duidelijker te hebben wat het inhoud, opfrissend. Ik ben me tijdens de training bewust geworden van mogelijke valkuilen. We hebben implicaties voor structuur en invulling van het BOT gekregen. De training was verhelderend en op positieve feedback gericht. Spiegel van eigen functioneren en handelen. Ik weer tips erbij en het oefenen is leerzaam. Het oefenen en gezamenlijke ervaringen uitwisselen waarop we tips krijgen vond ik erg interessant. Zeer leerzaam en handig voor de jaarlijkse herhaling. Deze training is noodzakelijk om na een incident een collega te kunnen helpen. Ik ben net als de vorige keer weer gegroeid. Vanwege de doeltreffendheid zou ik deze training aanraden. Goed team! Training is op maat, leerzaam, ondersteunend aan collega's. Goede samenwerking tussen trainer en actrice. Resultaat training: Opfrissing en uitbreiding gesprekstechnieken. Uitstekende rol van de trainers. Het was een heldere training. Ik raad deze training o.a. aan voor het leren herkennen van emoties. Tijdens BedrijfsOpvangTeam (BOT) training tools gekregen om een BOT-gesprek te kunnen voeren. Het onderdeel gesprekstechnieken sprak mij het meest aan. Zou de training over een tijdje graag willen herhalen. Tijdens training BOT (BedrijfsOpvangTeam) extra handvatten voor het voeren van BOT-gesprekken. De training was professioneel en open. Trainers gaven goede reflectie. Veel geleerd over wat BOT inhoud en hoe we het goed kunnen toepassen in de praktijk. Trainers waren goed, plezierig en heel professioneel. Ik raad deze training aan omdat het goed is om te weten hoe je op de juiste manier ondersteuning (nazorg) kan bieden. Inzicht gekregen wat en hoe je iets kunt bereiken als iemand niet meteen alles zegt. Goede rolverdeling, duidelijk in hun verhaal en juiste interactie met de groep. Voor 'slachtoffers' is erover praten met collega's een lagere drempel voor het verwerken dan professionele hulp. De trainers hebben mij veel nieuwe dingen kunnen vertellen, hebben mij nieuwe inzichten gegeven, gingen goed en voldoende in op wat ik vroeg en konden goed uitleggen waarom iets zo is (achterliggende informatie). Bedankt voor de leerzame, maar ook gezellige dag! BOT-training heeft voldaan aan mijn verwachtingen, ik heb goede handvaten gekregen om succesvolle gesprekken te kunnen voeren. Handleiding en tools gekregen voor het voeren van het juiste gesprek. Zowel trainer als acteur zijn zeer professioneel. BOT-training gevolgd in kleine setting, zeer leerzaam en effectief voor BOTTERS. De BOT-training is leerzaam en het heeft een meerwaarde voor het team. Ik weet nu wat de rol van een BOT-medewerker is en hoe je moet handelen. Duidelijk wat de rol van het BOT-lid is. Theoretische onderbouwing, praktische tips. Goede casuïstiek en leerzame gesprekken! Mooie dialoog aan de hand van 'oefengesprekken'. Veel ruimte voor discussie, maar ook een duidelijke lijn. De trainers hadden veel vakinhoudelijke kennis en ervaring. Inzicht in hoe je hulp kunt bieden aan collega's.
Klanten beoordelen deze training gemiddeld met een 9/10
Gebaseerd op 61 beoordelingen.
Leerzame ervaringsverhalen tijdens Bot Training
10/10
Praktische en flexibele BOT training
8/10
Sluit goed aan op de praktijk: BOT
9/10
BOT training met goede acteur
8/10
BOT training: vaardigheden opgedaan
8/10
Veel tijd en ruimte in BOTtraining
8/10
BOT rollenspel
9/10
BOT training: goed voorbereid
9/10
Samen opvangen
9/10
Rollenspellen tijdens de BOT training
9/10
bedrijfsopvangteam training
10/10
Doen van oefeningen bij BOT gesprek
8/10
inzicht in bot gesprek
8/10
Wat moet je juist niet doen
8/10
Ander type gesprek leren
9/10
Oefenen gesprekken
8/10
Duidelijke handvatten om aan de slag te gaan
8/10
Nu durf ik
8/10
Veilig en informeel
8/10
Opfristraining BOT
8/10
Intensieff
9/10
Goed en veilig BOT team vormen
8/10
Met goed gevoel de deur uit
8/10
PTSS
8/10
Gepaste steun
8/10
Sluit aan op de praktijk
8/10
Professionaliteit
9/10
Bedrijf opvang team
10/10
BOT gesprek
10/10
Fijne training
10/10
BOT
9/10
BOT-training
9/10
Inzicht BOT
8/10
Bedrijf Opvang Team training
8/10
BOT-training
8/10
Gewoon goed
10/10
Goede BOT-training
8/10
Meer info invulling BOT
8/10
BOT gesprekken
8/10
Inzicht in BOT
10/10
BOT trainer
8/10
BOT
8/10
BOT training
8/10
Bedrijfs Opvang Team
8/10
Training BOT
8/10
Herhaling BOT-training
8/10
Opfristraining BOT
10/10
Individuele Training Bedrijfsopvang
10/10
Nuttige training
8/10
Gesprekstechnieken opvang
10/10
Dank
10/10
Veel geleerd
10/10
BOT-Training
10/10
Veel geleerd
10/10
Helder, duidelijk en to the point
10/10
Professioneel
10/10
Effectief
8/10
Leerzaam
8/10
BOT bij de HAP
10/10
HPA
8/10
Bedrijfs Opvang Team training
10/10
Deel jouw ervaring
Resultaat 'BOT-training'
Na de maatwerk BOT-training kunnen de leden van het BedrijfsOpvangTeam collega's bij aangrijpende gebeurtenissen adequaat opvangen volgens de ‘drie gesprekken’-methode. Ze leggen daarbij goed uit welke verwerkingstaken er na een incident onderdeel zijn van het verwerkingsproces. De BOT-leden weten wanneer en naar wie ze kunnen doorverwijzen. Daarnaast waar ze op moeten letten om hun eigen grenzen goed te bewaken. Tot slot weten ze hoe zij bedrijfsopvang bekendheid geven én onder de aandacht houden in uw organisatie.
'Collegiale bedrijfsopvang' individueel ontwikkelen?
Wanneer u (of een collega) zich individueel, in plaats van met collega's, wil ontwikkelen het thema 'Collegiale bedrijfsopvang' is een 1 op 1 training of coaching een effectief alternatief.
Nieuw BOT-team en/of nieuw BOT-lid toevoegen
Wanneer u een nieuw BOT-lid wilt werven of zelfs een heel nieuw Bedrijfsopvangteam in uw organisatie wilt oprichten is het belangrijk de juiste personen te werven/selecteren. Een veel beproefde methode hiervoor is om aan alle medewerkers (die het slachtoffer van een ingrijpend incident kunnen zijn) te vragen wie zij graag in het BOT zouden willen hebben. Vanzelfsprekend is dit geen verplichting voor degene die wordt voorgedragen, maar geeft tegelijkertijd wel duidelijkheid bij welke collega's de medewerkers een prettig en vertrouwd gevoel hebben. Daarnaast krijgen wij regelmatig de vraag welke eigenschappen en vaardigheden heeft zo'n collegiale opvanger of BOT-lid nu eigenlijk nodig? Lees het antwoord in onze veelgestelde vragen (FAQ). In onze FAQ hebben we speciaal een thema: 'Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)' opgenomen.
Neem contact op voor:
- Meer informatie over deze BOT-training
- Referenties en Resultaten van onze BOT trainingen
- Offerte en Gratis advies over Bedrijfsopvangteam trainingen
Bekijk de andere trainingen binnen het thema 'Agressie en Bedrijfsopvang' ook voor opfris en verdiepingstrainingen of ga naar het totale trainingsoverzicht.