Competentie Kwaliteitsgerichtheid

Definitie van de competentie Kwaliteitsgerichtheid TMA®:

Hoge kwaliteitsnormen hanteren en streven naar voortdurende verbeteringen en borging van kwaliteit.

Direct naar:

De competentie Kwaliteitsgerichtheid koppelen aan gedrag

Uw organisatie of uzelf heeft gekozen voor de competenties bij een functie. Om te voorkomen dat een competentie een loos begrip wordt, heeft Jongkind Training & Coaching voor elke competentie gedragsvoorbeelden verzameld. U maakt de competentie Kwaliteitsgerichtheid specifiek voor de functie op gedragsniveau door een keuze te maken uit onderstaande gedragsvoorbeelden. Naar wens kunt u zelf gedragsvoorbeelden toevoegen. Wij adviseren tussen 3 en 7 gedragsvoorbeelden per competentie te selecteren. Meer lezen over het (verder) ontwikkelen van de competentie Kwaliteitsgerichtheid.

Gedragsvoorbeelden bij de competentie Kwaliteitsgerichtheid

Hieronder ziet u een aantal gedragsvoorbeelden van de competentie Kwaliteitsgerichtheid op algemeen, operationeel, tactisch en strategisch niveau:

0. Algemene gedragsvoorbeelden voor de competentie Kwaliteitsgerichtheid:

  • Levert kwalitatief goed werk.
  • Stelt verbeteringen voor.

1. Operationele gedragsvoorbeelden voor de competentie Kwaliteitsgerichtheid:

  • Controleert regelmatig of het eigen werk aan de voorgeschreven kwaliteitsnormen voldoet.
  • Vraagt regelmatig feedback over de kwaliteit.

2. Tactische gedragsvoorbeelden voor de competentie Kwaliteitsgerichtheid:

  • Controleert regelmatig of het werk van anderen of het team voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen.
  • Gebruikt klachten om zaken zo te veranderen dat de klacht zich niet herhaalt.

3. Strategische gedragsvoorbeelden voor de competentie Kwaliteitsgerichtheid:

  • Maakt middelen en tijd vrij binnen de organisatie zodat gewerkt kan worden aan kwaliteitsvraagstukken.
  • Stelt systemen en procedures voor die gericht zijn op het verhogen van de kwaliteit.

Meer lezen over het (verder) ontwikkelen van de competentie Kwaliteitsgerichtheid.

Meer informatie over de competentie Kwaliteitsgerichtheid

Jongkind Training Coaching TMA gecertificeerd

Jongkind Training & Coaching heeft voor de competentie Kwaliteitsgerichtheid naast de definitie en gedragsvoorbeelden de volgende handige informatie beschikbaar:

  • nog meer voorbeelden van Kwaliteitsgerichtheid naast de hierboven genoemde gedragsvoorbeelden 
  • een indicatie per medewerker op de ontwikkelbaarheid van de competentie Kwaliteitsgerichtheid op basis van de TMA® Drijfveren
  • interviewvragen bij de competentie Kwaliteitsgerichtheid met de START methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Terugblik)
  • ontwikkelactiviteiten op de competentie Kwaliteitsgerichtheid voor de medewerker 
  • coachingsadviezen op Kwaliteitsgerichtheid voor de coach of leidinggevende

Alle 50 veelgebruikte competenties op een rij staan in het competentieoverzicht.

Ontwikkelen van de competentie Kwaliteitsgerichtheid

Jongkind Training & Coaching biedt een breed scala aan van trainingen en coachings. Voor het ontwikkelen van de competentie Kwaliteitsgerichtheid verwijzen wij u graag naar:

Talenten Motivatie Analyse (TMA)

Wilt u weten hoe uzelf, een medewerker of zelfs teams scoren op de ontwikkelbaarheid van bijna 50 competenties? Met de Talenten Motivatie Analyse krijgt u gedegen inzicht in drijfveren, competenties en talenten. Bekijk hier de mogelijkheden van TMA of vraag direct een TMA aan.

Meer weten?

Jongkind Training & Coaching ondersteunt u graag bij het effectief invoeren van competentiemanagement. Neem contact op voor meer informatie over de competentie Kwaliteitsgerichtheid of bekijk de uitleg over competentiemanagement.

Meer informatie of interesse