Hieronder treft u antwoord op de vraag:

Wat betekent de term Secundaire victimisatie?

Hieronder treft u antwoord op de vraag:

Wat betekent de term 'Secundaire victimisatie'?

Antwoord:

Secundaire victimisatie houdt in dat iemand eerst slachtoffer wordt van een heftig incident bijvoorbeeld een ongeluk of misdrijf en daarna nogmaals maar dan van de reactie (houding of werkwijze) van de omgeving. Denk daarbij intern aan de collega's, leidinggevende of extern aan de politie, artsen, rechters, advocaten of verzekeringsmaatschappijen. Dubbel, hernieuwd of herhaald slachtofferschap wordt dit ook wel genoemd. Dit hernieuwd slachtofferschap wordt door slachtoffers soms als erger ervaren dan het heftige incident zelf.

Denk bijvoorbeeld bij interne reacties aan: 'Als ik daar had gestaan, was dit nooit gebeurd' en 'Ik heb dit vaker meegemaakt, maar ik blaas het niet zo op'. Het is van groot belang dat de omgeving zich realiseert dat zulke opmerkingen schade aanrichten bij het slachtoffer. De gevoelens van schuld en schaamte die er al waren, kunnen bovendien worden versterkt door deze vorm van victim blaming.

'Victim blaming' en 'Slachtoffer beschuldiging' na een heftig incident  

Wanneer een (directe) collega een heftig incident meemaakt, hebben we sterk de neiging om te zoeken naar een oorzaak of verklaring. Het is daarbij lastig te accepteren dat iemand zomaar een ingrijpende gebeurtenis overkomt. Vanuit de behoefte aan een verklaring reageert de omgeving soms met een beschuldigende ondertoon. Dit is een vorm van slachtoffer beschuldiging of ook wel in het Engels: 'victim blaming'. De meeste slachtoffers of gedupeerden van ingrijpende gebeurtenissen twijfelen vaak aan zich zelf en hebben zelfkritische vragen over wat ze anders hadden kunnen doen. Dit achtervolgt ze dan. Indirect beschuldigende opmerkingen van de privé en werkomgeving kunnen ervoor zorgen dat die gevoelens nog heftiger worden.

Hoe om te gaan met secundaire victimisatie en victim blaming komen terug in onze trainingen:

U ontvangt tijdens deze trainingen nadere uitleg hoe u secundaire victimisatie en victim blaming in uw organisatie verkleint of voorkomt én hoe u een collega het beste bijstaat als deze voor de tweede keer slachtoffer is geworden. 

FAQ thema: Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)

Meer vragen én antwoorden bij het thema: 'Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)'

FAQ

Dit antwoord is onderdeel van de meest gestelde vragen (FAQ). Blijft u met een vraag zitten of wilt u liever persoonlijk contact, neemt u dan contact op. Wij helpen u graag!

Terug naar het overzicht van veelgestelde vragen.

Meer informatie of interesse