Wanneer is het beter om professionele hulp in te schakelen bij collegiale opvang?
Hieronder treft u antwoord op de vraag:
Wanneer is het beter om professionele hulp in te schakelen bij collegiale opvang?
Antwoord:
Realiseert u zich dat ieder incident anders is en iedere collega anders reageert op een schokkende gebeurtenis. Dit geldt dus ook voor uw collega die is blootgesteld aan zo'n heftige situatie. Het verwerken van een schokkende gebeurtenis kost vooral veel tijd én inspanning van het slachtoffer zelf. Wij leiden in onze incompany trainingen Agressie en Bedrijfsopvang medewerkers en leidinggevenden op, om adequaat acute en collegiale opvang te verzorgen. Vaak is deze acute en collegiale opvang naast inspanning en tijd van het slachtoffer zelf voldoende. Uw collega kan daarmee het schokkende incident een plek geven. Het is goed dat u zich bewust bent, dat opvang door collega's geen vervanging is van professionele hulpverlening. Wanneer is het nu beter om professionele hulp in te schakelen?
Signalen om direct door te verwijzen
Verwijs uw collega (slachtoffer van een incident) gelijk door naar de bedrijfsarts, huisarts of andere professionele hulpverlening in of buiten uw organisatie wanneer deze:
- aangeeft suïcideplannen te hebben
- extreem veel last heeft van de gebeurtenis en de intense gevoelens of lichamelijke reacties niet kan hanteren
- niet meer kan functioneren in het dagelijkse leven
- psychotische symptomen of dissociatie vertoont
Aanhoudende omstandigheden na 4 weken of langer
Eén of meer van de volgende omstandigheden na vier weken of langer is ook een signaal om professionele hulp in te roepen als het slachtoffer:
- in gedachten steeds met de gebeurtenis bezig is of er juist helemaal niet aan wil denken
- er zeer actief mee bezig blijft
- moeilijk kan geloven wat er gebeurd is
- de plaats van de gebeurtenis vermijdt, of steeds weer opzoekt
- chronisch gespannen, verward, leeg of zich uitgeput voelt
- geïrriteerd of zonder reden boos is
- schrikachtig, overbezorgd of angstig is
- neerslachtig is
- weinig belangstelling en geen fut meer heeft
- zich kwetsbaar voelt
- zich moeilijk kan concentreren thuis of op het werk
- de aandrang voelt om zich regelmatig ziek te melden, omdat het werk teveel energie kost
- niemand heeft met wie hij zijn gevoelens kan delen, terwijl daar wel behoefte aan is
- (zichzelf) verwijten maakt
- nachtmerries heeft of slecht slaapt
- zich onhandig voelt en/ of ongelukken krijgt
- een eenzaam gevoel heeft
- geen waarde meer hecht aan relaties
- meer gaat eten, roken, drinken, drugs of medicijnen gaat gebruiken
- lichamelijke klachten krijgt, zoals hoofd-, spier- of maagpijn, vermoeidheid of hartkloppingen
- geobsedeerd is door de angst voor een herhaling van het incident
Trainingen acute en collegiale opvang
In de onderstaande trainingen leiden wij medewerkers, teamleiders en leidinggevenden op om adequaat acute opvang en collegiale opvang te bieden:
- BOT-training (collegiale opvang door het BedrijfsOpvangTeam)
- Training Groepsopvang en debriefing na heftige incidenten
- Training Coaching & Opvang
- Agressie en Bedrijfsopvang: Verdiepingstraining en opfristraining
FAQ thema: Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)
Meer vragen én antwoorden bij het thema: 'Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)'
- Wat is een Bedrijfsopvangteam (BOT)?
- Wat zijn schokkende gebeurtenissen?
- Hoe te handelen bij schaamtegevoelens van een collega na een schokkende gebeurtenis?
- Wat te doen bij schuldgevoelens van een collega na een heftig incident?
- Wat betekent de term 'Secundaire victimisatie'?
- Wat zijn herbelevingen na een heftig incident?
- Wat is vermijding na een schokkende gebeurtenis?
- Welke eigenschappen en vaardigheden heeft een collegiale opvanger of BOT-lid nodig?
- Wanneer is het beter om professionele hulp in te schakelen bij collegiale opvang?
- Waar vind ik professionele hulp na een heftig incident?
- Wie zorgt er voor de collegiaal opvanger (BOT-lid)?
FAQ
Dit antwoord is onderdeel van de meest gestelde vragen (FAQ). Blijft u met een vraag zitten of wilt u liever persoonlijk contact, neemt u dan contact op. Wij helpen u graag!
Terug naar het overzicht van veelgestelde vragen.