web analytics

Competentie Klantgerichtheid

Definitie van de competentie Klantgerichtheid TMA®: De wensen en de behoeften van de klant onderzoeken en hiernaar handelen, rekening houdend met de kosten en baten voor de eigen organisatie.

Ontwikkelen van de competentie Klantgerichtheid.

De competentie Klantgerichtheid koppelen aan gedrag

Uw organisatie of uzelf heeft gekozen voor de competenties bij een functie. Om te voorkomen dat een competentie een loos begrip wordt, heeft Jongkind Training & Coaching voor elke competentie gedragsvoorbeelden verzameld. U maakt de competentie Klantgerichtheid specifiek voor de functie op gedragsniveau door een keuze te maken uit onderstaande gedragsvoorbeelden. Naar wens kunt u zelf gedragsvoorbeelden toevoegen. Wij adviseren tussen 3 en 7 gedragsvoorbeelden per competentie te selecteren.  Meer lezen over het (verder) ontwikkelen van de competentie Klantgerichtheid.

Gedragsvoorbeelden bij de competentie Klantgerichtheid

Hieronder ziet u een aantal gedragsvoorbeelden van de competentie Klantgerichtheid op algemeen, operationeel, tactisch en strategisch niveau:

0. Algemene gedragsvoorbeelden voor de competentie Klantgerichtheid:

  • Signaleert mogelijkheden en producten in de markt en vormt zich een juist beeld van de commerciële mogelijkheden hiervan.
  • Kan wensen van een klant inventariseren.

1. Operationele gedragsvoorbeelden voor de competentie Klantgerichtheid:

  • Creëert zelf kansen en mogelijkheden om de verkoop te stimuleren.
  • Toont belangstelling voor de klant en kan de eisen en wensen van de klant omzetten in overtuigende verkoopgerichte acties voor de langere termijn.

2. Tactische gedragsvoorbeelden voor de competentie Klantgerichtheid:

  • Kan zelfstandig een complex verkoopgesprek voeren en de klant overtuigen om het product of de dienst af te nemen.
  • Onderhandelt succesvol, herkent de onderhandelingsstrategie van de partner en speelt hierop in.

3. Strategische gedragsvoorbeelden voor de competentie Klantgerichtheid:

  • Voert een actieve commerciële strategie en stemt verschillende organisatieonderdelen hiervoor op elkaar af.
  • Legt en onderhoudt relaties met top-klanten voor de lange termijn en kan deze aan de organisatie binden.

Meer informatie over de competentie Klantgerichtheid

Jongkind Training & Coaching heeft voor de competentie Klantgerichtheid naast de definitie en gedragsvoorbeelden de volgende handige informatie beschikbaar:

  • nog meer voorbeelden van gedrag bij Klantgerichtheid naast de hierboven genoemde gedragsvoorbeelden 
  • een indicatie per medewerker op de ontwikkelbaarheid van de competentie Klantgerichtheid op basis van de TMA® Drijfveren
  • interviewvragen bij de competentie Klantgerichtheid met de START-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Terugblik)
  • ontwikkelactiviteiten op de competentie Klantgerichtheid voor de medewerker 
  • coachingsadviezen op Klantgerichtheid voor de coach of leidinggevende

Alle veelgebruikte competenties (meer dan 50) op een rij staan in het competentieoverzicht.

Ontwikkelen van de competentie Klantgerichtheid

Jongkind Training & Coaching biedt een breed scala aan van trainingen en coachings. Voor het ontwikkelen van de competentie Klantgerichtheid verwijzen wij u graag naar:

Meer weten?

Jongkind Training & Coaching ondersteunt u graag bij het effectief invoeren van competentiemanagement. Neem contact op voor meer informatie over de competentie Klantgerichtheid of bekijk de uitleg over competentiemanagement.