web analytics

Competentie Klantgerichtheid

Definitie van de competentie Klantgerichtheid TMA®: De wensen en de behoeften van de klant onderzoeken en hiernaar handelen, rekening houdend met de kosten en baten voor de eigen organisatie.

Direct naar:

De competentie Klantgerichtheid koppelen aan gedrag

Uw organisatie of uzelf heeft gekozen voor de competenties bij een functie. Om te voorkomen dat een competentie een loos begrip wordt, heeft Jongkind Training & Coaching voor elke competentie gedragsvoorbeelden verzameld. U maakt de competentie Klantgerichtheid specifiek voor de functie op gedragsniveau door een keuze te maken uit onderstaande gedragsvoorbeelden. Naar wens kunt u zelf gedragsvoorbeelden toevoegen. Wij adviseren tussen 3 en 7 gedragsvoorbeelden per competentie te selecteren. Meer lezen over het (verder) ontwikkelen van de competentie Klantgerichtheid.

Gedragsvoorbeelden bij de competentie Klantgerichtheid

Hieronder ziet u een aantal gedragsvoorbeelden van de competentie Klantgerichtheid op algemeen, operationeel, tactisch en strategisch niveau:

0. Algemene gedragsvoorbeelden voor de competentie Klantgerichtheid:

  • Signaleert mogelijkheden en producten in de markt en vormt zich een juist beeld van de commerciële mogelijkheden hiervan.
  • Kan wensen van een klant inventariseren.

1. Operationele gedragsvoorbeelden voor de competentie Klantgerichtheid:

  • Creëert zelf kansen en mogelijkheden om de verkoop te stimuleren.
  • Toont belangstelling voor de klant en kan de eisen en wensen van de klant omzetten in overtuigende verkoopgerichte acties voor de langere termijn.

2. Tactische gedragsvoorbeelden voor de competentie Klantgerichtheid:

  • Kan zelfstandig een complex verkoopgesprek voeren en de klant overtuigen om het product of de dienst af te nemen.
  • Onderhandelt succesvol, herkent de onderhandelingsstrategie van de partner en speelt hierop in.

3. Strategische gedragsvoorbeelden voor de competentie Klantgerichtheid:

  • Voert een actieve commerciële strategie en stemt verschillende organisatieonderdelen hiervoor op elkaar af.
  • Legt en onderhoudt relaties met top-klanten voor de lange termijn en kan deze aan de organisatie binden.

Meer lezen over het (verder) ontwikkelen van de competentie Klantgerichtheid.

Meer informatie over de competentie Klantgerichtheid

Jongkind Training & Coaching heeft voor de competentie Klantgerichtheid naast de definitie en gedragsvoorbeelden de volgende handige informatie beschikbaar:

  • nog meer voorbeelden van gedrag bij Klantgerichtheid naast de hierboven genoemde gedragsvoorbeelden 
  • een indicatie per medewerker op de ontwikkelbaarheid van de competentie Klantgerichtheid op basis van de TMA® Drijfveren
  • interviewvragen bij de competentie Klantgerichtheid met de START-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Terugblik)
  • ontwikkelactiviteiten op de competentie Klantgerichtheid voor de medewerker 
  • coachingsadviezen op Klantgerichtheid voor de coach of leidinggevende

Alle veelgebruikte competenties (meer dan 50) op een rij staan in het competentieoverzicht.

Ontwikkelen van de competentie Klantgerichtheid

Jongkind Training & Coaching biedt een breed scala aan van trainingen en coachings. Voor het ontwikkelen van de competentie Klantgerichtheid verwijzen wij u graag naar:

Talenten Motivatie Analyse (TMA)

Wilt u weten hoe uzelf, een medewerker of zelfs teams scoren op de ontwikkelbaarheid van bijna 50 competenties? Met de Talenten Motivatie Analyse krijgt u gedegen inzicht in drijfveren, competenties en talenten. Bekijk hier de mogelijkheden van TMA of vraag direct een TMA aan.

Meer weten?

Jongkind Training & Coaching ondersteunt u graag bij het effectief invoeren van competentiemanagement. Neem contact op voor meer informatie over de competentie Klantgerichtheid of bekijk de uitleg over competentiemanagement.