Competentie Conflicthantering

Definitie van de competentie Conflicthantering TMA®:

Op een diplomatieke wijze omgaan met belangentegenstellingen en deze helpen oplossen.

Direct naar:

De competentie Conflicthantering koppelen aan gedrag

Uw organisatie of uzelf heeft gekozen voor de competenties bij een functie. Om te voorkomen dat een competentie een loos begrip wordt, heeft Jongkind Training & Coaching voor elke competentie gedragsvoorbeelden verzameld. U maakt de competentie Conflicthantering specifiek voor de functie op gedragsniveau door een keuze te maken uit onderstaande gedragsvoorbeelden. Naar wens kunt u zelf gedragsvoorbeelden toevoegen. Wij adviseren tussen 3 en 7 gedragsvoorbeelden per competentie te selecteren. Meer lezen over het (verder) ontwikkelen van de competentie Conflicthantering.

Gedragsvoorbeelden bij de competentie Conflicthantering

Hieronder ziet u een aantal gedragsvoorbeelden van de competentie Conflicthantering op algemeen, operationeel, tactisch en strategisch niveau:

0. Algemene gedragsvoorbeelden voor de competentie Conflicthantering:

  • Schat de emoties en de diepgang van de conflicterende partijen goed in.
  • Onderkent belangen en drijveren van gesprekspartners.

1. Operationele gedragsvoorbeelden voor de competentie Conflicthantering:

  • Draagt verschillende oplossingen aan die geaccepteerd worden door de conflicterende partijen.
  • Onderzoekt wat de redenen en achtergronden van een conflict zijn.

2. Tactische gedragsvoorbeelden voor de competentie Conflicthantering:

  • Schat de machtsverhoudingen in een team of een groep goed in.
  • Anticipeert op mogelijk complexe belangentegenstellingen en latente conflicten.

3. Strategische gedragsvoorbeelden voor de competentie Conflicthantering:

  • Doordringt conflicterende partijen van het voordeel van beide om te komen tot een oplossing van het conflict.
  • Stelt gerichte vragen om zo de diepgang en reikwijdte van de tegenstellingen of het conflict te analyseren.

Meer lezen over het (verder) ontwikkelen van de competentie Conflicthantering.

Meer informatie over de competentie Conflicthantering

Jongkind Training & Coaching heeft voor de competentie Conflicthantering naast de definitie en gedragsvoorbeelden de volgende handige informatie beschikbaar:

  • nog meer voorbeelden van gedrag bij Conflicthantering naast de hierboven genoemde gedragsvoorbeelden 
  • een indicatie per medewerker op de ontwikkelbaarheid van de competentie Conflicthantering op basis van de TMA® Drijfveren
  • interviewvragen bij de competentie Conflicthantering met de START-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Terugblik)
  • ontwikkelactiviteiten op de competentie Conflicthantering voor de medewerker 
  • coachingsadviezen op Conflicthantering voor de coach of leidinggevende

Alle 50 veelgebruikte competenties op een rij staan in het competentieoverzicht.

Ontwikkelen van de competentie Conflicthantering

Jongkind Training & Coaching biedt een breed scala aan van trainingen en coachings. Voor het ontwikkelen van de competentie Conflicthantering verwijzen wij u graag naar:

Jongkind Training Coaching TMA gecertificeerd

Talenten Motivatie Analyse (TMA)

Wilt u weten hoe uzelf, een medewerker of zelfs teams scoren op de ontwikkelbaarheid van bijna 50 competenties? Met de Talenten Motivatie Analyse krijgt u gedegen inzicht in drijfveren, competenties en talenten. Bekijk hier de mogelijkheden van TMA of vraag direct een TMA aan.

Meer weten?

Jongkind Training & Coaching ondersteunt u graag bij het effectief invoeren van competentiemanagement. Neem contact op voor meer informatie over de competentie Conflicthantering of bekijk de uitleg over competentiemanagement.

Meer informatie of interesse