Bedreigen hulpverleners: Stop je speelt op de man!

Stop agressie, training omgaan met agressief gedrag

Naast trainingen en workshops 'Omgaan met agressie' verzorgen wij trainingen voor (nieuwe)  'Bedrijfsopvangteams' en leidinggevenden/P&O in 'Coaching & opvang'.

Hulpverleners: zij werken in het belang van een ander, hoe zeg je dan ‘nee’ als je wordt bedreigd? In de praktijk blijkt dat lastig. Hoe je toch een halt aanroept, lees je in dit blog.
Je ziet het bij ziekenhuizen, maatschappelijk werkers en dienstverleners die bijvoorbeeld achter de balie zitten. Zij hebben een hoge tolerantiegrens en doen hun werk omdat ze heel graag willen helpen.

Nederland minst hiërarchisch

Helaas scoort Nederland hoog wat betreft agressie op het werk. Volgens EU-onderzoeken blijven wij achter wat betreft preventie. Ik denk dat dat komt, omdat Nederland het minst hiërarchisch is. Hier kan je bijvoorbeeld nog in discussie gaan met een politieagent. Probeer dat eens in Spanje of Italië!

Prinsjes en prinsesjes

Onze kinderen voeden we op als prinsjes en prinsesjes. Als ‘volwassene’ sla je dan door in een over-assertiviteit die zich uit in bot agressief gedrag waarin alleen nog maar jouw belang voorop staat. Zo denken mensen dat ze bij hulpverleners alles gedaan krijgen. Zelfs als het helemaal niet kan.

Martijn Jongkind - incompany maatwerk training coaching

Blog van Martijn Jongkind trainer, coach en oprichter van Jongkind Training & Coaching en eigenaar van Focus Trainingen. Hij verhoogt met plezier de effectiviteit van professionals.

Bedreigen hulpverleners: Spelen op de man

Natuurlijk mogen bezoekers of cliënten boos zijn. Maar in dit geval is de bedreiger niet langer boos op het ziekenhuis of zorginstelling, maar speelt op de man. Hoe begrens je dat? Als iemand een grens overgaat, dan komt dat neer op een persoonlijk bedreiging.

Aard van het beestje

Dat is moeilijk voor de hulpverlener, want die is geneigd dat het probleem over te nemen van de persoon tegenover hem. Aard aan het beestje. Zo’n bedreiging is confronterend. Dan wordt van hem gevraagd om zich uit te spreken tegen de dreiger. Hij moet zeggen wat hij wil en dat ook uitstralen.

Spreek af hoe je met elkaar omgaat

Het is belangrijk dat je als hulpverlener afspreekt met je cliënt hoe er met elkaar wordt omgegaan. Je moet een grens aan kunnen geven zonder dat het botst met jezelf. Want je hoort het stemmetje: 'He, ik ben toch een hulpverlener.'

Hinderlijk gedrag

De kunst is om tijdig te herkennen welk hinderlijk gedrag leidt tot iets veel zwaarder. Gaat iemand dus over de grens van de medewerker? Begrens dat dan bijtijds en schep randvoorwaarden. Laat dat een tweede natuur worden.

Hier helpt Jongkind Training & Coaching je bij. Vragen of interesse, neem contact op via onderstaande button.

Jongkind Training & Coaching verzorgt naast trainingen & workshops 'Omgaan met agressie', ook specifiek trainingen voor nieuwe en bestaande 'Bedrijfsopvangteams' (BOT en COT) en leidinggevenden/P&O in 'Coaching & opvang'. Wilt u weten hoe wij uw organisatie hierin ondersteunen, neemt u dan contact op of bekijk ons aanbod Agressie en Bedrijfsopvang.

Meer informatie of interesse