Waarom beoordelingsgesprekken ondergewaardeerd zijn

Beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken hoe niet? En hoe welBeoordelingsgesprekken overgewaardeerd? Nee, ze zijn eerder ondergewaardeerd. En ik leg uit waarom in dit blog.

Praktijk beoordelingsgesprek

Dit is de praktijk van een gemiddelde organisatie. Eind van het jaar drommen er op het kantoor stemmen op: 'Beoordelingsgesprekken moeten van P&O, medewerkers vinden het onzin. En ik heb er geen tijd voor.' Hoe zorg je er dan voor dat die investering écht wat oplevert voor de organisatie, leidinggevende en medewerker? Lees verder voor antwoord op die vraag.

Martijn Jongkind - incompany maatwerk training coaching

Blog van Martijn Jongkind trainer, coach en oprichter van Jongkind Training & Coaching en eigenaar van Focus Trainingen. Hij verhoogt met plezier de effectiviteit van professionals. LinkedIn profiel

Beoordelingsgesprekken overhaast

Normaliter vindt zo’n beoordelingsgesprek overhaast plaats. Dus heeft degene die het gesprek afneemt alleen nog de prestaties paraat van maximaal de afgelopen 2 maanden. Zo mist deze persoon het totaalbeeld en de beoordeling is niet fair en ongefundeerd.

Een negatieve beoordeling?

Vervolgens krijg je reacties achteraf van de medewerkers, zoals: 'Alleen omdat ik vorige week dinsdag te laat kwam, heb ik nu een negatieve beoordeling?' Logisch, want hij of zij hoort bij een beoordelingsgesprek iets voor het eerst. Vindt dat niet fair en denkt: hoor ik het nu pas? Word ik alleen maar hierop beoordeeld?

Beoordelingsgesprekken overgewaardeerd? Nee, ze zijn eerder ondergewaardeerd.

Beoordelingsgesprekken overgewaardeerd? Nee, ze zijn eerder ondergewaardeerd.

Begin het jaar met een startgesprek

Daarom meen ik dat je het jaar al moet beginnen met een startgesprek. Dit is duidelijk geen éénrichtingsgesprek. Maar je kijkt als manager en werknemer samen hoe je input levert aan de doelstellingen van de organisatie én de ontwikkeling van de medewerker.

Spreek doelen af

Je spreekt doelen af die motiveren en uitdagen. En je evalueert regelmatig tussentijds met coachgesprekken. Halverwege het jaar heb je een voortgang-/functioneringsgesprek. En de slotsom is het beoordelingsgesprek. Hier mag de medewerker niet verrast worden bij iets wat die niet eerder heeft gehoord.

Schaf af dat beoordelingsgesprek

Toch hoor ik wel geluiden: 'Schaf het af dat beoordelingsgesprek.' Terwijl eigenlijk de hele gesprekscyclus nodig is, van coachgesprekken, tot functionerings- tot beoordelingsgesprek. Want op het moment dat je vastlegt wat je waardeert, onderbouw je gemakkelijker je keuzes bij de voortgang van de verdere carrière van de medewerker.

Communiceer

Het advies van Jongkind Training & Coaching: houdt dus vinger aan de pols. Ga zeker 8 keer per jaar in gesprek met je medewerker. Bespreek met hem of haar hoe het gaat. Waarschijnlijk komt die ook met ideeën. Je communiceert! Dat bespaart je juist tijd en energie en je haalt als afdeling gemakkelijker je doelstellingen. En daar wordt manager, medewerker en P&O vrolijk van.
Dat maakt het hele beleid en organisatievoering meer gestructureerd en professioneler.

Voor meer informatie over het voeren van goede rake beoordelingsgesprekken, lees: Training Functionerings- en beoordelingsgesprekken.

Jongkind Training & Coaching verzorgt naast trainingen en workshops 'Functionerings- en beoordelingsgesprekken', ook specifiek trainingen voor meer ervaren 'Leidinggevenden'. Wilt u weten hoe wij uw organisatie hierin ondersteunen, neemt u dan contact op of bekijk ons aanbod Management Trainingen.

Meer informatie of interesse