web analytics

Samen een dag zeilen: een groepstraining en teamuitje ineen

Training op een zeilschip zeilen met collega'sOnlangs vond op de prachtige zeilklipper ‘Hoop op Zegen’ van Hans en Nel Venema de teamzeildag van woningcoöperatie Ressort Wonen uit Rozenburg plaats. Ongeveer twintig collega’s beleefden niet alleen een gezellige en sportieve dag, maar ook een leerzame dag. Zeilend op het Hollands Diep en de Haringvliet leerden ze elkaar op een andere manier kennen. Genieten van het zeilen in het zonnetje werd afgewisseld met interactieve opdrachten. Onder leiding van trainer Martijn Jongkind van Jongkind Training & Coaching kregen de deelnemers onder andere inzicht in manieren van samenwerken, feedback geven en ontvangen, goed communiceren en hoe ze zich proactief kunnen opstellen.

Effectief samenwerken

Samenwerken met wasknijpersMet acht simpele wasknijpers kun je heel goed duidelijk maken wat de essentie van effectief samenwerken is.

Resultaatgericht samenwerken Winnen doe je samenLaat groepjes een model van acht gekleurde wasknijpers precies nabouwen. Ieder groepje heeft kijkers en bouwers, waarbij de kijkers niet mogen bouwen en de bouwers niet mogen kijken. Het lijkt simpel, maar in de uitvoering blijkt er toch veel bij te komen kijken.
Aan de hand van het model van effectief samenwerken, leerden de deelnemers waar ze in het vervolg op moeten letten.

Zeilen hijsen groepstraining en teamuitje ineenNa deze samenwerkingsoefening gaat de groep daadwerkelijk samenwerken. Alle hens aan dek! De zeilen moeten gehesen worden. Minimaal vier mensen per zeil zijn nodig voor deze klus. De timing is belangrijk, iedereen moet tegelijk kracht zetten. De samenwerking loopt gesmeerd.

Om en om aan het roer van een zeilklipperOok mogen de deelnemers om de beurt aan het roer staan.

Rond het middaguur verzorgt Nel een uitgebreid lopend buffet, of beter gezegd ‘een scheeflopend buffet’. Na de uitgebreide en lekkere lunch is het tijd voor het middagprogramma. De groep wordt in tweeën gesplitst. De ene groep mag buiten lekker genieten, de andere groep gaat binnen aan de bak.

Proactief gedrag

Allereerst vraagt Martijn aan de groep wat ze onder ‘proactief zijn’ verstaan. Er komen verschillende antwoorden, o.a.:
• Niet afwachten, maar doen
• Niet dingen voor je houden, maar delen
• Je ruimte nemen

Martijn maakt de groep bewust dat proactief zijn meer is dan de ruimte krijgen. Kijk kritisch naar je eigen rol. Neem de vrijheid en neem de ruimte.

Volgens Martijn is proactief zijn: uit je slachtofferrol komen. ‘Maak het bespreekbaar. Ook belangrijk: het is een wisselwerking. Je kunt je neus stoten en het erbij laten, maar je kunt het er ook over hebben. Het is goed om een situatie bespreekbaar te maken. Misschien herkent de ander zich er niet in. Een hulpmiddel kan zijn om het gemeenschappelijke benoemen. Dat is een uitgangspunt om het gesprek aan te gaan in plaats van lijnrecht tegenover elkaar staan en bij je eigen standpunt blijven.’

Martijn triggert de deelnemers om hun rol proactief te benaderen.
Hij legt het verschil uit tussen DIP-pen (denken in problemen) en DIM-men (denken in mogelijkheden).

Frans benadrukt nog eens dat het heel belangrijk is om te overleggen. Dat is voor Martijn het bruggetje naar communicatie.

Communicatie

Past het zeilschip bij de brugOm aan te geven hoe lastig het is om goed te kunnen communiceren, laat Martijn de communicatiemuur zien.
Hierbij is goed luisteren heel belangrijk. Net als doorvragen en toetsen of je het wel goed begrepen hebt. Een nuttig hulpmiddel hierbij is de zogenaamde ‘communicatiedrug’ LSD. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Martijn staat ook stil bij het Communicatiekanaal. Het is opvallend hoe snel het kanaal dichtslibt door niet goed of nauwelijks te communiceren. Martijn geeft een aantal voorbeelden van oorzaken van het vollopen van het communicatiekanaal; ‘ruis in de buis’. Gelukkig vertelt hij ook hoe je het dichtslibben kunt voorkomen.

Feedback geven en ontvangen

Feedback geven en ontvangen gaat nog een stap verder. Martijn laat op een speelse manier herkenbare situaties en voorbeelden zien. Duidelijk wordt dat vertrouwen van essentieel belang is. Ook bij feedback geven en ontvangen is sprake van een wisselwerking. Vertrouwen is hard nodig. Je kunt pas feedback geven en ontvangen als je vertrouwen hebt. En dit krijg je pas als je elkaar oprecht aanspreekt. Bovendien is ook hier toetsen en controleren belangrijk.
‘Bij het geven van Feedback, kun je ook een nee te horen krijgen. Omdat de ander zich er niet in herkent. Dan is het handig om door te vragen’, aldus Martijn.

Feedback geven en ontvangen kan lastig zijn. Martijn: ‘Het is spannend om je nek uit te steken en het gesprek aan te gaan in plaats van met een boog eromheen te lopen. Let wel goed op je timing. Feedback geven in het heetst van de strijd komt vaak niet over. Het is beter om te zeggen dat je er later op terug komt. En dat ook doet!’

Vervolgens geeft Martijn een toelichting op de 4G’s van feedback geven en ontvangen: Benoem het gedrag van de ander, vertel wat het met je doet en wat het gevolg is. Controleer of de ander er zich in herkent. Spreek daarna samen af wat het gewenste gedrag is. Ter verduidelijking illustreert hij dit met voorbeelden uit zijn eigen praktijk.

Hij sluit af met ‘feedback geven is makkelijker als de ander hem kan ontvangen’ om nog eens duidelijk te maken hoe belangrijk het is om ook feedback goed te kunnen ontvangen.

Een deelnemer: ‘Ik vond het een nuttige dag. De omgeving speelde zeker een rol. Weg van de werkvloer en alles in een ontspannen sfeer. Doordat er zoveel te beleven was, voelde het niet als werk. Ik heb een hoop inzichten gekregen en genoeg stof tot nadenken. Ik hoop dat het hier niet bij blijft en dat we het op de werkvloer gaan toepassen.’

Interactieve training

In deze interactieve training mocht iedereen alles zeggen. Sterker nog, dat werd zelfs gestimuleerd. Martijn probeert iedereen erbij te betrekken, vooral ook de mensen die niet de hele tijd aan het woord waren. Martijn heeft aandacht voor alle deelnemers. Zo gaat hij tijdens de afsluitende plenaire sessie in op ieders persoonlijke actiepunten. Hij vraagt niet alleen of het actiepunt nuttig is, maar hij vraagt ook door: ‘Hoe kan het jou helpen?’

Zeilschip

Zeilklipper Hoop Op Zegen zeiluitjeHet zeilschip is een prima locatie voor een teamdag. De boot is 28,5 meter lang. Binnen zijn twee grote ruimtes, dat maakt het zeilschip zeker geschikt voor groepen tot 20 mensen. Buiten is genoeg te zien en te beleven. Als je wilt, kun je actief meehelpen met de zeilen of aan het roer staan. Je kunt ook gewoon lekker chillen in de zon en genieten van de zeiltocht. Alle ingrediënten voor een geslaagde dag!

Zeilen in heel Nederland

Het thema van deze training was samenwerken en proactiviteit, maar Jongkind Training & Coaching geeft trainingen over verschillende thema’s aan boord van een schip. Niet alleen op het Hollands Diep en de Haringvliet, maar ook op bijvoorbeeld het Markermeer of het IJsselmeer.

Wilt u ook een keer met uw team een dag zeilen? We ontwikkelen de teamzeildag voor u op maat. Neem voor meer informatie contact op.