Hieronder treft u antwoord op de vraag:

Welke eigenschappen en vaardigheden heeft een collegiale opvanger of BOT-lid nodig?

Hieronder treft u antwoord op de vraag:

Welke eigenschappen en vaardigheden heeft een collegiale opvanger of BOT-lid nodig?

Antwoord:

In onze incompany trainingen Agressie en Bedrijfsopvang leiden wij medewerkers en leidinggevenden op om adequaat acute en collegiale opvang te verzorgen. Regelmatig krijgen we van opdrachtgevers de vraag bij het oprichten van bijvoorbeeld een BedrijfsOpvangTeam (BOT) of een team Acute Opvang waar ze op moeten letten bij de selectie/samenstelling. Welke eigenschappen en vaardigheden heeft iemand nodig om deze rol goed te vervullen? Vooral de hieronder genoemde eigenschappen dienen aanwezig te zijn, omdat deze zeer moeilijk te ontwikkelen zijn. De vaardigheden zijn beter te ontwikkelen, hiervoor moet wel een aanleg zijn. Wij adviseren bij selectie rekening te houden met de (latente) aanwezigheid van:

  • Activeren van het sociale netwerk: de collegiaal opvanger weet hoe het sociale netwerk in kaart te brengen en daarmee de zelfredzaamheid van de collega te bevorderen.
  • Affiniteit: de collegiaal opvanger heeft een gezonde (geen sensatiezoeker) interesse in het steunen van iemand die een schokkend incident heeft meegemaakt.
  • Betrouwbaar: de collegiale opvanger leeft ethische en sociale normen in woord en gedrag na. Hij of zij komt afspraken na en gaat zorgvuldig om met gevoelige en/of persoonlijke informatie om.
  • Flexibel: de collegiaal opvanger speelt passend in op veranderende omstandigheden en schakelt gemakkelijk om naar een nieuwe situatie.
  • Gesprekken structureren en leiden: de collegiaal opvanger houdt structuur en overzicht tijdens het gesprek en neemt de leiding.
  • Inlevingsvermogen: de collegiaal opvanger verplaatst zich in de ander die een heftig incident heeft meegemaakt en herkent grenzen van de ander en zichzelf.
  • Luistervaardigheden: de collegiaal opvanger luistert goed en pikt belangrijke informatie op uit zowel verbale als non-verbale uitingen. Hij of zij vraagt door en geeft de ander ook de ruimte om zich uit te spreken.
  • Open staan voor feedback: de collegiaal opvanger is bereid feedback te ontvangen en te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig bij te stellen. 
  • Respectvolle en een tolerante houding: de collegiaal opvanger laat de ander in zijn of haar waarde en geeft/velt geen oordeel.
  • Signaleren: de collegiaal opvanger signaleert het als er mogelijk professionele begeleiding nodig is en weet wanneer door te verwijzen.
  • Voldoende tijd en motivatie: de collegiaal opvanger is in staat en bereid om trainingen en nascholingen (opfris- en verdiepingstrainingen) te volgen en zijn of haar kennis en vaardigheden te laten toetsen.
  • Stressbestendigheid: de collegiaal opvanger weet rust en overzicht te bewaren in chaotische en/of heftige situaties.

In de onderstaande trainingen werken wij aan bovenstaande vaardigheden:

FAQ thema: Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)

Meer vragen én antwoorden bij het thema: 'Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)'

FAQ

Dit antwoord is onderdeel van de meest gestelde vragen (FAQ). Blijft u met een vraag zitten of wilt u liever persoonlijk contact, neemt u dan contact op. Wij helpen u graag!

Terug naar het overzicht van veelgestelde vragen.

Meer informatie of interesse